Inloggen

Inloggen op uw account

Gebruikersnaam
Wachtwoord
Onthoud mij
De klassieke gitaar
De klassieke of Spaanse gitaar is de gitaar die aan de oorsprong stond van alle andere versies van de Spaanse gitaar zoals de flamencogitaar, de archtop gitaar en de steelstringgitaar.
 
De kwaliteit van het bovenblad is van het grootste belang voor de klank.
Massieve onderdelen vibreren beter en zorgen voor een betere projectie van het geluid.
Het bovenblad moet aan de ene kant goed kunnen vibreren maar ook sterk genoeg om de spanning van de snaren op te vangen. Daarom kiest men bij de constructie van hoge-kwaliteitsgitaren voor sparrenhout, ceder of Spaanse pijnboom.
 
Voor de achterzijde en zijkanten van de klankkast gebruikt men vaak palissanderhout (Rio, Indian, Madagascar).
 
De klassieke gitaar
Het klankgat wordt soms versierd met een rozet, hetgeen een restant is van de Moorse invloed op de gitaarontwikkeling.
We onderscheiden naast de moderne klassieke gitaar (model van Antonio Torres Jurado), ook de rennaissanceluit, de barokluit, de vihuela, die viersnarige (vierkorige) gitaar, de vijfsnarige (vijfkorige) gitaar en de romantische gitaar.
 
De muziek voor deze instrumenten wordt ook uitgevoerd op de moderne klassieke gitaar, al gaat dit vaak gepaard met scordatura (verstemmen), transpositie of octaveren van bepaalde basnoten.
 
Er zijn verschillende accessoires op de markt voor gitaristen.
Deze accessoires dienen soms om het gitaarspel makkelijker te maken zoals een plectrum of fingerpicks, soms om een ander geluid of andere effecten uit het gitaarspel te krijgen zoals bij de slide.
De klassieke gitaarDe klassieke gitaarDe klassieke gitaar
 
Om over te kunnen stappen naar een andere toonsoort waarbij dezelfde akkoordvormen kunnen worden gebruikt zonder een transpositie te moeten maken, kan op de hals een capo worden bevestigd.
 
Gitaren hebben over het algemeen 6 snaren. De meest gangbare stemming is (van laag naar hoog) E-A-D-G-B-e (Een Aap Die Geen Bananen Eet)of e-B-G-D-A-E (Een Beer Geeft De Aap Eten).
Deze stemming biedt een goed compromis tussen speelgemak voor veel akkoorden en de mogelijkheid om met minimale beweging in de toetshand een toonladder te spelen.

De docenten

Iris Braeckman
Akoestische gitaar op zaterdag

Ik studeer economie-moderne talen in don bosco haacht.
Ik ga nu mijn 5de jaar gitaarles aanvangen en heb zelf bij JMA Muzikea 2 jaar gitaarles gevolgd zowel voor klassieke als akoustische gitaar.
Ik speel nu nog elke week thuis en ik zou mijn kennis graag delen met andere die graag gitaar zouden beginnen spelen .
(Ik heb ook nog notenleer gevolgd bij JMA Muzikea) 

Martijn Slaets
Klassiek gitaar op zaterdag
 

Ik ben begonnen met gitaar rond het vijfde leerjaar, dus dat is al zo’n 10 jaar geleden!
Ik wist al vanaf mijn 10 jaar dat dat instrument perfect voor mij zou zijn. Sommige periodes heb ik er minder tijd in gestoken dan op andere momenten, maar na nog eens 10 jaar kan ik toch zeggen dat ik er best goed in ben.
Ik heb mezelf op een gegeven moment ook eens een elektrische gitaar aangeschaft, maar die staat grotendeels ongebruikt thuis in een hoekje.
De akoestische gitaar is vanaf het begin ‘mijn’ instrument geweest, en tot de dag van vandaag houdt dat mooi stand!  

Bewaren

Bewaren

jitse
Jitse Slaets
Klassieke gitaar op zaterdag
 

 

Bewaren

robbe
Robbe Vandekeere
Gitaar, Basgitaar en Drum op zaterdag
 

Mijn 'loopbaan' in de muziek is begonnen met notenleer en drum op 6 à 7 jarige leeftijd in de muziekschool van Kampenhout.
Ik ben blijven drumles volgen tot mijn 17 jaar.
Het gitaarhoofdstuk ben ik op eigen houtje gestart. Eerst met zelfstudie en wat hulp van mijn vader. Later, wanneer Raph Van Goubergen zijn alternatieve muziekschool 'Class and Jazz' heeft opgericht, ben ik daar les gaan volgen, bij Michel Kuijken.
In de actieve muziekwereld ben ik ook al eventjes bezig. Zo richtte ik een coverband op, met mezelf als gitarist. Na een paar muzikantenwissels werd in 2013 het hoogtepunt bereikt met een optreden op de Primusfeesten te Haacht.
Via de muziekstages georganiseerd door Jeugd & Muziek, leerde ik Henri Ardui kennen, die in 2013 gevraagd heeft om als drummer zijn band te vervoegen. Ik werd het vierde voltallige lid van Henry W. Baker Combo, waarmee we de Belgische Finale bereikt hebben van Imagine en in 2015 een EP hebben uitgebracht.  

Bewaren